"معرفی واحد آموزش"
فعالیتی است که از طریق آن افراد، آگاهی های خویش را افزایش می دهند و یا شیوه های تفکر و رفتار خود را دگرگون می سازند، "تغییر رفتار" حاصل از آموزش و یادگیری بر اساس نیازهای ادراکی ، فهمی و رفتاری تحقق پیدا می کند تا فرد به مهارت هایی نظیر کارایی، سرعت ، دقت و جدیت در کار مجهز شود. به عبارت دیگر، آموزش یک ابزار است که باید به نحوی به کارگیری شود که تمام اجزای سازمان به تغییر و تحول و رشد و پژوهش فکری به صورت هماهنگ مجهز شوند.
سازمان ها باید به فرایند یادگیری از سیاست گذاری ، نیازسنجی ، برنامه ریزی، اجرا تا ارزشیابی بها دهند تا شرکت کنندگان در دوره ها میزان تغییر رفتار خود را احساس کنند.
در این راستا، "منابع انسانی" از مهم ترین عوامل سازمان محسوب می شوند که به روز رسانی اطلاعات و آگاهی های آنان با برگزاری دوره های آموزشی می تواند در پیشرفت و تعالی سازمان نقش مهمی را ایفا کند. لذا سازمان هایی که با تفکر سیستمی ، آموزش را نه به عنوان یک هزینه ، بلکه به عنوان سرمایه گذاری در نظر می گیرند مطمئناً سازمانی پویا و روبه جلو را پایه گذاری کرده اند که اثرات آن در آینده و در راستای رشد و تعالی سازمان نمایان تر خواهد بود.
در این راستا واحد آموزش "پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران"، از سال 1374 به عنوان یک واحد مستقل در پژوهشگاه فعالیت خود را آغاز نموده است.
پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بهره مندی از وجود اعضای هیأت علمی مجرب و دانشمند و استفاده از بستر بخش بالینی و درمانگاهها و همچنین آزمایشگاههای تحقیقاتی مجهز، نقش به سزایی در تربیت سرمایه های انسانی بخش پژوهش در علوم پزشکی ایفا می نماید. به منظور ساماندهی و توسعه هدفمند برنامه ها و فعالیتهای آموزشی بخش غدد و تبیین چارچوب اقدامات واحدهای مختلف در فرآیندهای آموزشی، این آیین نامه تدوین گردیده و همه اعضای محترم هیأت علمی، کارشناسان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، خود را به اجرای آن متعهد می دانند.
فعالیتهای آموزشی در بخش غدد از طریق دو رکن ساختاری زیر سازماندهی می گردند:
• شورای آموزش بخش غدد
• واحد مدیریت برنامه های آموزشی
-شورای آموزش بخش غدد ، نهاد سیاستگذار و تصمیم ساز در حوزه آموزش است که کلیه سیاستها و تصمیمات در عرصه آموزش از طریق آن اتخاذ و برای اجرا ابلاغ خواهد شد. حیطه های سیاستگذاری و تصمیم سازی شورا شامل موارد زیر است:
• تصویب برنامه های آموزشی بالینی دانشجویان، کارورزان، دستیاران تخصصی و فوق تخصصی غیر از برنامه های مصوب دانشکده پزشکی
مدیریت آموزشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم علاوه بر ساماندهی امور آموزش دانشجویان پزشکی و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی در امر آموزش بیماریهای غدد درون ریز و برگزاری دوره های تخصصی آموزشی پژوهشی محور، رسالت خود میداند که یافته های تمامی پژوهشگران پژوهشگاه را جهت ارتقا سلامت مردم و بیماران و ارتقاء سطح آگاهی پزشکان و پیراپزشکان به ایشان منتقل و ترجمان نماید.
حوزه آموزش تخصصی و فوق تخصصی
بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم یکی از زیر شاخه های طب داخلی است که به بررسی بیماریهای مربوط به غدد مترشحه درون ریز شامل هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید، پانکراس، غدد فوق کلیوی، غدد تولید، پاراتیروئید و متابولیسم کلسیم و فسفر و بیماریهای متابولیک استخوان و متابولیسم چربیها در بدن میپردازد.
با توجه به شیوع و بار بیماریهای مرتبط، استانداردهای بین المللی، تربیت نیروی انسانی در این رشته و کنترل بیماریهای غیرواگیر در کشور از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.
بخش غدد بیمارستان دکتر شریعتی با فعالیت اساتید فوق تخصص غدد و 18 تخت بستری بیماران حوزه غدد از جمله بیماران مبتلا به دیابت، اختلالات هورمونی، اختلالات تیرویید و ... را در بر دارد.
دانشجویان گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رده های مختلف دستیاران فوق تخصص، دستیاران تخصص و سطوح مختلف دانشجویان پزشکی عمومی در این بخش در حوزه علوم غدد آموزش میبینند.
آموزش هدفمند اساتید غدد در بخش شامل فعالیتهای زیر میباشد:
- راند صبحگاهی با حضور دانشجو ، اینترن ، رزیدنت و با سرپرستی فلوی فوق تخصص بخش و زیر نظر استاد مربوطه هر روز صبح
- ارائه کنفرانس توسط دانشجو در حضور رزیدنت و استاد مطابق برنامه
- گراند راند، مشاوره و ژورنال کلاب توسط استاد
- کنفرانس درون بخشی با حضور دانشجو ، اینترن ، رزیدنت و فلو
- معرفی بیماران توسط دانشجو ، اینترن ، رزیدنت و فلو
- پس از پایان هر دوره دانشجویان توسط اساتید به صورت تکوینی و پایانی ارزیابی میشوند.
از دانشجویان در انتهای دوره آموزشی دربخش غدد انتظار میرود که:
- با بیماران، همراهان و تیم درمان ارتباط حرفهای مناسب برقرارکند.
- با درخواست آزمایشات پاراکلینیک مناسب با شرایط بیمار، انجام پروسیجرهای تشخیصی و اخذ شرح حال اطلاعات لازم از بیمار را گردآوری کند.
- با تفسیراطلاعات و استدلال بالینی بیماری را تشخیص دهد.
- با انتخاب رویکرد درمانی مناسب، بیمار را درمان کند.
- در صورت لزوم بیمار را به موقع به متخصص مربوطه ارجاع دهد.
- در موارد لزوم با توجه به سطح تخصص ، مشاوره تخصصی درخواست کند .
راهبردها
- توسعه مکانهای آموزش تخصصی نظیر اسکیل لب حوزه غدد
- استفاده از رویکردهای نوین درگسترش مهارتهای ارتباطی با بیماران
- استفاده از ابزارها و رویکردهای نوین در حوزه آموزش پزشکی
- گسترش آموزش بر بالین بیمار
اعضاواحد آموزش |
|
دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی |
رییس بخش غدد |
|
دکتر محبوبه ابراهیم پور |
معاون آموزشی بخش |
|
خانم فاطمه فلاح |
کارشناس آموزش بخش |
|
فاطمه ذاکرالحسینی |
کارشناس بخش |
ارتباط با ما:
آدرس پستی : خبابان جلال آل احمد - بیمارستان شریعتی، ساختمان اصلی،طبقه پنجم ، واحد آموزش
شماره تماس: 88220038-021
فکس : 88220038-021