دانشگاه علوم پزشکی تهران
نقشه سایت      

1392/11/10 | Creator: 118

پيام هاي آموزشي روزه داري و ديابت


  • فعالیت بدنی در ماه رمضان باید در حد معمول باشد.
  • ورزش سبک 15-10 دقیقه ای هنگام صبح مفید است.
  • اموری را که به فعالیت جسمی بیشتر نیاز دارد بعد از ظهر انجام ندهید .

بيماران ديابتي بايد قند خون خود را در زمانهای زیر اندازه گیری نمایند:

→ سحر

→ بلافاصله قبل از افطار

→  2 ساعت پس از افطار

در چه شرايطي بايد روزه خود را افطار كنيم؟

→ قند خون كمتر از60 ميلي گرم بردسي ليتر، درهر ساعتي از روز

→ قند خون بالا تر از 250ميلي گرم بر دسي ليتر

→ در صورت ابتلا به بيمارهاي ديگر مانند سرماخوردگي

توصيه هاي عمومي در باب روزه داري


  • روزانه 8 ليوان مایعات به ويژه مایعات فاقد شکر (آب، چاي كم رنگ) بنوشيد.
  • از مصرف بیش از حد غذا در ماه رمضان كه باعث افزایش قند خون و وزن می شود، بپرهيزيد.
  • وزن خود را هر روز اندازه بگيريد.
  • غذاهای حاوی فیبر بالا ( نان سبوس دار به جاي نان سفيد، سبزی و میوه به جاي آبميوه) را حتما در وعده های غذایی خود بگنجانید.
  • در وعده سحر و افطار از لبنيات استفاده كنيد.
  • از غذاهای آب پز ، کبابی و بخار پز به جای غذاهای سرخ کردنی استفاده کنید.
  • از مصرف زیاد چای و قهوه اجتناب کنید، زیرا سبب افزایش دفع ادرار می شود.
  • از مصرف غذاهای شيرين، چرب و سرخ کردنی بپرهيزيد، زيرا سبب تشنگي، سوءهاضمه، سوزش سردل و افزايش وزن مي شود.
  • مصرف فلفل و ادویه ها در سحری سبب تشنگی می شود.
  • براي پخت و پز از روغنهاي مخصوص سرخ كردن استفاده كنيد.
  • روزانه 3-2 قاشق روغن زيتون مصرف كنيد.

رژيم غذايي روزه داري


  • يك رژيم غذايي متعادل براي حفظ سلامت و فعاليت فرد در طي اين ماه ضروري است.
  • انرژی دریافتی از غذاها نباید افزایش پیدا کند.
  • مواد غذایي باید از تمام گروه هاي غذايي(ميوه ها، سبزيجات، نان و غلات، لبنيات، گوشتها) انتخاب شود.

سحري

خصوصيات غذاي سحري از لحاظ اثر بر قند خون :
  • براي سحري بايد غذاهايي انتخاب شوند كه قند خون را به آهستگي افزايش دهند، لذا بهترین مواد غذایی برای سحری نان سبوس دار، سبزی، حبوبات (عدس پلو، لوبيا پلو و ...)، میوه ها و مواد غذايي داراي پروتئين می باشند.
  • سحري مانند يك نهار متوسط است.
  • غذاي سحر را تا آنجايي كه ممكن است قبل از شروع اذان صبح مصرف كنيد.
  • از مصرف نمك زياد يا غذاهاي شور ( آش رشته،كباب) بپرهيزيد، زيرا سبب احساس تشنگي مي شود.
  • در سحري 2-1 ليوان آب بنوشيد و از ميوه هاي آب دار و سبزي و سالاد استفاده نماييد.

افطار


  • افراد ديابتي بايد مقدار غذاي افطار خود را به 3-2وعده تقسيم كنند، زيرا دريافت مقادير زياد غذا سبب افزايش ناگهاني قند خون مي شود.
  • افطار را با يك وعده غذايي ساده مانند صبحانه معمولي آغاز کنید.
  • هنگام افطار از غذاهاي نرم و آسان هضم ( حلیم کم روغن، نان، پنیر، گردو و سبزی خوردن، چای کم رنگ، فرنی، شیر گرم) استفاده شود .
  • شام را 3-2 ساعت بعد ميل كنيد. قبل از خواب ميوه بخوريد.
  • موادی که قند خون را بیشتر بالا می برند مانند قند شکر، کشمش، بستنی، نوشابه را باید در مقادیر بسیار کم استفاده کنید. به جاي مواد غذايي كه قند خون را سريع بالا مي برند، از ميوه ها، حبوبات و اسپاگتي كه قند خون را به آهستگي بالا مي برند، استفاده كنيد .

Source:

Author: