دانشگاه علوم پزشکی تهران

1394/01/16 | ایجاد کننده: 103
EMRI

توصیه های تغذیه ای برای تسریع بهبودی زخم پای دیابتی

پروتئین بیشتری بخورید:

یک رژیم پر پروتئین به ترمیم سریع تر بافت ها و اندام آسیب دیده کمک میکند و کمبود پروتئین بدن را مستعد ابتلا به بیماری ها خواهد کرد و سیستم ایمنی را ضعیف خواهد کرد انواع گوشتها,تخم مرغ ,حبوبات ,لبنیات منبع غنی از پروتئین هستند البته بیماران کلیوی باید با مشاور تغذیه خود در این زمینه مشورت کنند.

 
رژیم غذایی مناسبی داشته باشید:

در صورتی که بیمار دچار زخم پای دیابتی در طی درمان زخم پا قند خون را کنترل نکند روند بهبود زخم کاهش پیدا میکند بنابر این زیر نظر متخصص تغذیه خود ,رژیم غذایی مناسبی را دریافت کنید.

به مصرف ویتامین cاهمیت دهید:

ویتامین c روند بهبود زخم را بهبود میبخشد بنابر این روزانه از منابع ویتامین c مانند کلم ها به خصوص کلم بروکلی, فلفل دلمه ای,گوجه فرنگی, مرکبات (لیمو ,نارنگی,پرتقال),توت فرنگی استفاده کنید.
 
مصرف ویتامین A را فراموش نکنید:

خوردن غذاهای حاوی ویتامین A به بهبود زخم ها کمک میکند پس روزانه حد اقل 1 واحد از منابع غذایی حاوی ویتامین A استفاده کنید مانند سبزی های برگ سبز تیره مانند کاهو و کرفس وسبزیهای زرد و قرمز رنگ مانند فلفل دلمه ای زرد و قرمز و هویج که هر واحد آن معادل 1 لیوان از انواع خام و نصف لیوان از انواع پخته آنها است البته جگر هم ویتامین A زیادی دارد که مصرف آن به بیماران دیابتی و چربی خون بالا توصیه نمیشود.
 
غذاهای چرب ,شور,شیرین را از رژیمتان حذف کنید:

از مصرف غداهای چرب و سرخ شده مانند فست فود ها ,شور,شیرین خود داری کنید زیرا اکثر این غداها حد اقل مواد مغدی را دارند و سبب افزایش چربی و قند خون شما میشوند

مصرف مایعات را افزایش دهید:
 
زیرا برای بهبود زخم نیاز بدن به آب افزایش پیدا میکند بنابر این روزانه حد اقل 8-6 لیوان آب بنوشید و همچنین برای افزایش دریافت مایعات میتوان آب سبزی ها ,شیر و سوپ را در رژیم غدایی خود بگنجانید. مصرف منابع روی را افزایش دهید.
 
دریافت روی در سرعت بخشیدن به بهبود زخم موثر است بنابر این منابع غذایی حاوی روی مانند انواع گوشتها به خصوص گوشت گوساله , غذاهای دریایی , مغز ها , غلات کامل و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.


کلمات کلیدی