Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/19 | ایجاد کننده: 41

شاخص توده بدني (BMI ) چيست و چرا مهم است



شاخص توده بدني يا BMI، وزن و قد شما را در يك شماره تركيب مي كند. BMI در زن و مرد كاربرد دارد و در ارتباط با چربي كل بدن مي باشد. خطر ديابت نوع 2، افزايش فشارخون، اختلالات چربي ها، بيماري هاي قلبي – عروقي، بيماريهاي كيسه صفرا، التهاب مفاصل و استخوانها، توقف تنفس در خواب، مشكلات تنفسي و سرطانها در افراد با شاخص توده بدني بيش از 25 افزايش مي يابد.

براي اينكه شاخص توده بدني تان را دريابيد:

1-وزنتان را به كيلو گرم اندازه بگيريد.

2-قدتان را به متر اندازه بگيريد. اين عدد را در خودش ضرب كنيد.

3-عدد حاصل از 1 را بر عدد حاصل از 2 تقسيم نماييد. براي مثال فردي با وزن 85 كيلو گرم وقد 7 /1 متر شاخص توده بدني 29= 7/1 *7/1 /85 خواهد داشت.

راهنماي هاي اخير شاخص توده بدني 29.9-25 را اضافه وزن و 30 و بيش از آن را چاقي مي نامند. به ياد داشته باشيد كه شاخص توده فقط يك راهنما است. يك فرد فعال و خيلي عضلاني مي تواند شاخص توده بدني كمتري داشته باشد در حاليكه مقدار زيادي چربي دارد. اگر شما اضافه وزن داريد يا چاق هستيد، خبر خوب اين است كه از دست دادن فقط 10% وزن بدن بهبودي قابل ملاحظه اي در سلامتي و كنترل ديابتتان به همراه دارد.


کلمات کلیدی