Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/19 | ایجاد کننده: Admin

توضیح اینکه دیابت چیست ؟ انواع دیابت کدامند و علائم و نشانه های دیابت چیست ، در قسمت همه چیز درباره دیابت توضیح داده شده است.    

شناخت میزان خطر ابتلا به دیابت در شما

آیا من در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستم ؟ گاهی اوقات افراد علائم بیماری دیابت را دارند ولی نمیدانند که این علائم نشانه های بیماری دیابت است. به دلیل اینکه احساس بیماری نمیکنند دیر به پزشک مراجعه میکنند. بسیاری از بیماران متوجه بیماری خود نمیشوند تا زمانی که عوارض دیابت آشکار میشود از جمله : تاری چشم و یا بیماری قلبی... تشخیص زود هنگام دیابت بسیار مهم است. زیرا درمان به موقع دیابت می توانداز ایجاد عوارض دیابت جلوگیری کند.

آیا می بایست آزمایشات تشخیصی دیابت را انجام دهم ؟ اگر 45 سال و یا بیشتر سن داریدمیبایست آزمایشات تشخیصی دیابت را انجام دهید.اگر شما 45 ساله و یا بیشترید و اضافه وزن نیز دارید هر چه زود تر میبایست تست تشخیصی دیابت را انجام دهید.اگر سن شما کمتر از 45 سال است و و دارای یک یا بیشتر از یک عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت هستید نیز میبایست برای تشخیص دیابت آزمایش دهید.و در نهایت دکتر معالج به شما خواهد گفت که شما سالم بوده و یا دیابت دارید و یا در مرحله قبل از دیابت قرارداشته و مستعد ابتلا به دیابت می باشید.

pre-diabetesیعنی چه ؟ این به این معنی است که شما مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی می باشید.خبر خوب این است که اگر شما در مرحله پیش از دیابت هستید، می توانید با تنظیم قند خون در حد طبیعی ،میزان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهید. با از دست دادن وزن اضافی و انجام فعالیت های بدنی به صورت منظم شما می توانید از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کنید و یا زمان ابتلا به آن را به تاخیر بیاندازید. اگر میزان قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است اما پایین تر از مرحله دیابت ، قند خون خود را سالانه بررسی کنید.

کاستن عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت

بررسی میزان خطر ابتلا به دیابت : برای بررسی کلی میزان ابتلا به دیابت موارد زیر را بررسی کرده و ببینید کدام مورد با شما تطابق دارد :

1- من یک پدر ، مادر و یا خواهر و برادر مبتلا به دیابت دارم.

2-من اضافه وزن داشته و یا چاقم .

3-فشار خون من بالاتر از 90/140 است و یا به من گفته اند فشار خون بالا دارم.

4- میزان چربی خون من طبیعی نیست. HDL یا کلسترول خوب من 40 و یا کمتر است و یا سطح تری گلیسرید خون من 240 و یا بالاتر است.

5- من خیلی کم ورزش میکنم . کمتر از 3 بار در هفته .
 

چگونه می توانم عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت را در خود کاهش دهم :

به این جمله اعتقاد دارید یا نه ! که شما میتوانید به مقدار زیادی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در خود کاهش دهید. ورزش منظم ، کاهش مصرف چربی و کالری زیاد و کم کردن اضافه وزن می تواند به شما در این راه کمک کند. پایین آوردن فشار خون و تنظیم قند خون در محدوده طبیعی نیز به شما کمک میکند که سالم بمانید.

1- اگر شما دارای اضافه وزن میباشید مراحل زیر میتواند به شما کمک کند : رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن مصرف غذای سالم در اکثر اوقات ورزش منظم به صورت روزانه (قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت نمائید )

2-اگر شما از نظر فیزیکی فعال نیستید پس باید : انجام فعالیت فیزیکی ( ورزش ) به صورت روزانه و منظم .

3-اگر شما فشار خون 90/140 و یا بالاتر دارید : رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن . مصرف غذای سالم در اثر اوقات . کم کردن میزان مصرف نمک و عدم مصرف الکل . انجام فعالیت فیزیکی ( ورزش ) به صورت روزانه و منظم . استفاده از داروهای تنظیم کننده قند خون در صورت صلاحدید پزشک .

تکالیف شما

با اینکه شما نمی توانید بعضی از عوامل موثر در ابتلا به دیابت مانند سابقه خانوادگی و قومیت را تغییر دهید ولی میتوانید برخی از عادتهای بهداشت شخصی خود را تغییر دهید. ایجاد این تغییرات در زندگیتان ممکن است سخت باشد مخصوصا اگر شما با بیش از یک تغییر روبرو باشید . شما میتوانید این کار را با در نظر داشتن مراحل زیر ساده تر کنید:


  • برنامه ای برای ایجاد تغییر رفتار درخود تهیه کنید.


  • تصمیم بگیرد که دقیقا شما چه کاری را انجام خواهد داد و زمان آن.


  • برنامه ریزی برای تهیه مواردی که به آن نیاز دارید.


  • فکر کردن در مورد عواملی که ممکن است باعث جلوگیری از رسیدن به اهدافتان شود.


  • پیدا کردن دوستان و یا افرادی که شما را در این کار تشویق و حمایت خواهند کرد.


  • تصمیم بگیرید در صورت رسیدن به اهدافتان چه جایزه ای به خود خواهید داد.

پزشک ، متخصص تغذیه و مشاور ورزشی میتوانند شما را در این کار همراهی نمایند.

رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن

EMRI وزن شما ،سلامتتان را در بسیاری از زمینه ها تحت تاثیر قرار میدهد. اضافه وزن ، بدن را در ساخت و استفاده درست از انسولین باز میدارد. و همچنین میتواند باعث بالا رفتن فشار خون شود. تحیقات نشان داده اند که از دست دادن حتی 2 کیلوگرم وزن در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به شما کمک خواهد کرد زیرا باعث میشود بدن بتواند به درستی از انسولین استفاده کند.علاوه بر این افرادی که 5 تا 7 در صد اضافه وزن خود را کاهش داده اند به طور قابل ملاحظه ای میزان ابتلا به دیابت در آنها کاهش می یابد. به عنوان مثال اگر وزن شما 90 کیلوگرم است کاهش تنها 5 کیلوگرم هم میتواند تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به دیابت ایجاد کند. BMI ( شاخص توده بدن ) معیاری است برای اندازه گیری وزن نسبت به قد. شما میتوانید با استفاده از آن متوجه شوید چاق ، نرمال و یا لاغرید. مجذورقد(متر)/وزن (کیلوگرم)=BMI شاخص توده بدني كمتر از 5/18 نشانه كم‌وزني است. شاخص توده بدني 9/24-5/18 طبيعي بوده از 9/29-25 بيانگر اضافه وزن و شاخص توده بدني 30 و بيش از آن بيانگر چاقي است.
 

اگر شما دارای اضافه وزن بوده و یا چاق هستید به این شکل راه معقول را پیدا کنید :
  • اجتناب از رژیم های غذایی نادرست ،در عوض کمتر خوردن غذاها به نسبت گذشته . میزان چربی مصرفی رابه حداقل میزان ممکن برسانید. EMRI
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. هدف از انجام فعالیت بدنی 30 دقیقه در روز ودر بیشتر روزهای هفته است.
  • کاهش وزن به صورت علمی و معقول . هدف ما کاهش وزن 5 تا 7 درصد وزن اضافی در دراز مدت .

روزانه ورزش کنید:

ورزش منظم به صورت همزمان چند فاکتور خطر ساز ابتلا به دیابت را کاهش میدهد. این کار به شما کمک میکند وزن اضافی را از دست بدهید ، کلسترول خون و فشار خون را درمحدوده نرمال نگه دارید تحقیقات نشان داده اند افرادی که به طور منظم 5 بار در هفته و هر دفعه 30 دقیقه ورزش میکنند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها کاهش می یابد.بسیاری از مردم پیاده روی را از بین انواع ورزش انتخاب میکنند.


کلمات کلیدی

Empty