Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/19 | ایجاد کننده: Admin

تقريباً تمامي مواد غذايي بسته‌بندي شده، برچسبي دارند كه اطلاعات تغذيه‌اي مختلفي روي آن نوشته شده است، و همچنين اطلاعاتي مانند تاريخ توليد و انقضاء محصول، و تركيبات تشكيل دهنده آن را نيز نشان مي‌دهد. برچسب تغذيه‌اي به مصرف كننده در انتخاب محصولي كه براي حفظ سلامت او مفيد باشد، كمك مي‌كند. انرژي موجود براساس كيلوكالري، مقدار كربوهيدرات، پروتئين و چربي موجود با واحد گرم سنجيده مي‌شود. برچسب مواد غذايي شامل قسمت‌هاي زير مي‌باشد:



1) اندازه هر واحد

معمولاً در مقياس استاندارد بيان مي‌شود تا به راحتي محصولات غذايي مختلف با هم مقايسه شود.



2)کالری

واحد اندازه گيری انرژی توليد شده از مواد غذايی در بدن، کالری می‌با شد.



3)مواد مغذی و مقدار مطلوب روزانه

اين قسمت مقدار مواد مغذي در غذا را نشان مي‌دهد. اين مقدار به‌صورت گرم و هم به‌صورت روزانه بيان مي‌شود. درصد مطلوب روزانه [DV%] بيان مي‌كند كه مقدار يك ماده مغذي موجود در اين غذا چند درصد نياز روزانه‌ي شما به آن ماده را برآورد مي‌كند. معمولاً اين اندازه، براساس رژيم 2000 كالري که انرژی مورد نياز بسياري از افرادمی باشد ،تعيين شده است. اين اعداد به شما نشان مي‌دهد كه مقادير مطلوب هر ماده مغذي در يك رژيم 2000 كالري چقدر است.



4) كالري مواد مغذي

كالري يك غذا، مجموع كالري توليد شده از كربوهيدرات، پروتئين و چربي در آن غذا مي‌باشد هر گرم كربوهيدرات و پروتئين 4 كالري و هر گرم چربي 9 كالري انرژي دارند. اغلب افراد ديابتي بايد در برچسب هاي تغذيه‌اي هم به كربوهيدرات و هم به چربي نگاه كنند.. از بين درشت‌مغذي‌ها چربي‌ها بيشترين مقدار كالري را در بردارند، بنابراين روي وزن بدن تأثير مي‌گذارند و خطر بروز بيماري‌هاي قلبي را افزايش ميدهند. خوردن غذاهاي كم‌چرب مي‌تواند به كاهش وزن و كاهش بروز بيماري قلبي كمك ‌كند.

مقدار كل كربوهيدراتي كه مصرف مي‌شود روي قند خون تأثير مي‌گذارد. بايد به اين نكته توجه كرد كه دانستن مقدار كل كربوهيدراتي كه مصرف مي‌شود مهمتر از آن است كه اين كربوهيدرات‌ها از چه منبعي آمده است.


کلمات کلیدی

Empty