Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/19 | ایجاد کننده: Admin

تركيبات مواد غذايي شامل كربوهيدرات‌ها، پروتئين‌ها، چربي‌ها(درشت مغذي‌ها) به‌عنوان منبع انرژي و هم‌چنين مواد مهم ديگري مثل ويتامينها و مواد معدني (ريزمغذي‌ها) هستند



كربوهيدرات‌ها

امروزه كربوهيدرات‌ها را مهمترين و اصلي‌ترين عامل افزايش قند خون ناشي از مصرف غذا مي‌دانند. كربوهيدرات مصرفي را بايد با توجه به ميزان انسولين مصرفي بيمار و يا در مورد بيماراني كه از داروهاي پايين‌آورنده قند خون استفاده مي‌نمايند، با توجه به ميزان قند خون آنها، بين وعده‌هاي اصلي غذا و ميان‌وعده‌ها توزيع نمود. توزيع كربوهيدرات غذاهاي توصيه شده در طول روز مي‌تواند از بروز هيپوگليسمي (افت قند خون) و يا هايپرگليسمي (افزايش قند خون) جلوگيري كند.

كربوهيدرات‌ها بيشتر در مواد نشاسته‌اي مانند برنج، نان، سيب‌زميني، ماكاروني و شيريني‌جات يافت مي‌شوندو مصرف همه انواع انهابه مقدار توصيه شده نه تنهاممنوع نيست بلکه لازم و ضروري است.



پروتئين‌ها و چربی ها

غذاهايي كه حاوي پروتئين و چربي هستند به اندازه غذاهاي حاوي كربوهيدرات بر ميزان قند تأثير نمي‌گذارند. البته نيمي از پروتئين مصرف شده پس از گذشت چند ساعت به كربوهيدرات تبديل خواهد شد و تأثير كوچكي بر ميزان قند خون خواهد داشت و همچنين چربي‌ها وقتي به مقدار زياد دريافت گردند مي‌توانند بر قند خون تأثيرگذار باشند پس در مصرف پروتئين و چربي نيزرعايت اعتدال ضروري است.

گوشت، مرغ، ماهي، تخم‌مرغ، حبوبات، شير و ماست حاوي پروتئين هستند.

كره، خامه، روغن‌ها و اغلب سس‌ها حاوي چربي هستند.



فیبرها

فيبر غذايي با طولاني كردن زمان گوارش، سطح قند خون بعد از غذا راتعديل مي کند. مقدار توصيه‌شدة فيبر30-20 گرم در برنامه غذايي روزانه مي‌باشد كه براي تأمين آن بر مصرف حبوبات، سبزيجات، ميوه‌جات و غلات كه حاوي فيبر مي‌باشند، تأكيد مي‌گردد. فيبر همچنين تأثير مطلوبي بر ميزان كلسترول (چربي خون) دارد.



آنتی اکسیدان ها

آنتي‌اكسيدان‌هاي اصلي شامل ويتامين ث، ويتامين اي و بتاكاروتن و ويتامين آ مي‌باشند. اين مواد بر جلوگيري از اثرات زيان‌آور مواد آسيب‌رساني که به طور طبيعي در بدن توليد مي شوند كمك كرده و موجب پيشگيري از بروز بيماريهاي قلبي و ممانعت از پيشرفت آنها گردند. مهمترين منابع ويتامين ث عبارتند از: مركبات، فلفل سبز، كلم بروكلي، سبزيجات برگي شكل سبز، كيوي، كلم، طالبي، توت‌فرنگي، اسفناج و سيب‌زميني مهمترين منابع ويتامين‌اي عبارتند از: روغن گياهي، جوانه گندم، آجيل، غلات، آووكادو. بتا كاروتن پيش ساز ويتامين آ مي‌باشد و در بدن تبديل به ويتامين آ مي‌شود. مهمترين منابع آن عبارتند از: هويج، كدو حلوايي، كلم بروكلي، طالبي، هلو، زردآلو در واقع ميوه‌ها يا سبزيجات با برگ سبز و زرد.

آب

به كليه بيماران ديابتي به‌خصوص بيماران مسن توصيه مي‌شود به مقدار كافي آب مصرف نمايند. مصرف مقادير كافي آب بويژه قبل و هنگام ورزش و در زمان بروز بيماري‌هاي ديگر ضروري است.


کلمات کلیدی

Empty