Interio

کلینیک مجازی دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1390/10/20 | ایجاد کننده: Admin

راهکارهای کاهش درد ناشی از نوروپاتی

همانطور که قبلاً به آن اشاره شد يکي از عوارض مزمن ديابت، درگيري اعصاب محيطي يا نوروپاتي محيطي است که منجر به بروز دردهاي نوروپاتيک در اندام تحتاني (دست ها و پاها) مي شود. در واقع سطوح بالاي قندخون منجر به آسيب اعصاب و اختلال در عملکرد آنها به صورت ارسال سيگنال هاي درد مي شود. در صورت عدم کنترل مناسب قند خون و مراقبت از پاها، مشکلات جدي تري نظير عفونت پا و قطع عضو ممکن است رخ دهد. گاهي اوقات اين دردها با پايين آمدن سطح قند خون، به خودي خود برطرف مي شوند ليکن گاهي سالها به طول مي انجامند وحتي به درمان هم پاسخ مناسبي نمي دهند.

بر اساس نتايج تحقيقات، يکسري راهکارهاي خود مراقبتي، درمان هاي خانگي و سنتي علاوه بر داروهاي مسکن براي کاهش اين دردها وجود دارند که سيستم برطرف کننده درد طبيعي بدن را تقويت و فعال مي کنند. بعضي از اين راهکارها شامل:

-سوار بر ديابت خود باشيد، سعي کنيد تا حد امکان قند خون را تحت کنترل خود نگهداريد.

-به طور مرتب ورزش کنيد، ورزش ضد دردهاي طبيعي بدن بنام اندورفين ها را آزاد مي کند. ورزش جريان خون به پاها را افزايش داده و اثر گشادکنندگي طولاني مدت روي عروق دارد.

-از پاهاي خود به دقت مراقبت کنيد. در اين بيماران معمولاً کاهش حس نيز وجود دارد لذا مستعد آسيب و بروز عفونت مي باشند. روزانه پاهاي خود را معاينه کرده، از جوراب و کفش مناسب استفاده کنيد. در هر ويزيت از پزشک خود بخواهيد پاهاي شما را معاينه کند.

-هر روز پاهاي خود را بشوييد. استفاده از حمام آب گرم ، ساده ترين روش براي کاهش دردهاي نوروپاتيک مي باشد. آب گرم جريان خون به پاها را به طور موقتي افزايش داده و درد را کاهش مي دهد. قبل از استفاده از آب، حتماً درجه حرارت آن را کنترل کنيد که داغ نباشد.

-از مصرف الکل اجتناب کنيد. مصرف نوشيدني هاي الکلي اين گونه دردها را تشديد مي کنند.

-درد هاي نوروپاتيک معمولاً در شب شدت مي يابند و منجر به اختلال در خواب مي شوند. از طرف ديگر نداشتن خواب راحت نيز تحمل اين دردها را سخت تر مي کند. براي از بين بردن اين سيکل معيوب، سعي کنيد عادت هاي خواب خود را اصلاح کنيد. به عنوان مثال دريافت کافئين خود را بعد از ظهر محدود کنيد و قبل از خواب نيز چاي و قهوه مصرف نکنيد. زمان و مکان مشخصي براي خواب داشته باشيد و در طول شبانه روز حتماً 8 ساعت بخوابيد.

-نتايج مطالعات نشان مي دهند که بعضي کرم ها و روغن ها با منشا گياهي در کاهش اين دردها موثر بوده اند مانند کرم هاي ساخته شده از چيلي يا فلفل قرمز، روغن استوقدوس، روغن گياه شمعداني.

-بي حس کننده ليدوکائين به صورت ژل ، پماد و چسب که بدون نياز به نسخه پزشک مي توانيد از داروخانه تهيه کنيد. لازم به ذکر است که کاهش درد ناشي از مصرف ليدوکائين رضايتبخش اما موقتي است.

-از تکنيک هايي مانند مديتيشن، آرام سازي ، بيوفيدبک، guided imagery براي کاهش اين دردها و داشتن زندگي بهتر استفاده کنيد.

به خاطر داشته باشيد که يک راه حل مشخص براي همه بيماران وجود ندارد و شما بايد سعي کنيد بهترين روشي را که در مورد شما موثر است پيدا کنيد. اگر با کنترل قند خون و انجام ورزش منظم و کاهش وزن ، هنوز هم درد شديدي در دست ها يا پاهاي خود احساس مي کنيد با پزشک خود مشورت کنيد، داروهايي مانند ضد التهاب هاي غير استروئيدي (ايبوپروفن، ناپروکسن)، استامينوفن،...مي توانند در کاهش اين دردها کمک کننده باشند.


کلمات کلیدی

Empty