Interio

مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

1389/08/25 | ایجاد کننده: 4

بافت استخوانی EMRI

بافت استخوان از كلسيم و مواد معدني تشكيل شده است. بنابراین کلسیم و ویتامین-د برای داشتن استخوانهای قوی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. هر روز بدن ما مقداری کلسیم از طریق پوست، مو، ناخن، عرق، ادرار و مدفوع از دست می دهد. از طرفی بدن انسان نمی تواند کلسیم تولید کند لذا مواد غذایی که از طریق یک رژیم غذایی متعادل دریافت می کنیم، سبب می‌شود بدن کلیه مواد مغذی مورد نیاز خصوصا کلسیم و ویتامین-د جهت حفظ سلامت استخوانها را دریافت کند. در اوايل زندگي (نوزادي و كودكي، جواني) چون استخوانها به سرعت در حال رشد مي‌باشند نياز به كلسيم زيادي دارند، همچنين در دوران ميانسالي و سالمندي دريافت كلسيم كافي اهميت دارد چون از برداشت ذخيره آن از استخوانها جلوگيري مي‌شود. توجه کنید که دریافت ناکافی کلسیم به دلیل رژیم نامناسب غذایی و برخی عوامل تغذیه ای که سبب افزایش دفع کلسیم می شوند از جمله مواردی هستند که سبب از دست رفتن کلسیم از استخوانها می شوند. کلیه موارد مذکور سبب افزایش برداشت کلسیم از استخوانها و به تبع آن بروز پوکی استخوان می شوند.

مقدار نیاز روزانه کلسیم چقدر است؟

مقدار نياز كلسيم بستگي به سن و جنس دارد.
  •  نوزادان
    ο  از زمان تولد تا 6 ماهگي:210 ميلي‌گرم در روز
    ο  از 6 ماهگي تا يك سالگي:270 ميلي‌گرم در روز
  •  كودكان EMRI
    ο  از 1 تا 3 سالگي:500 ميلي‌گرم روزانه
    ο  از 4 تا 8 سالگي:800 ميلي‌گرم روزانه
  •  نوجوان و جوانان
    ο  از 9 تا 18 سالگي:1300 ميلي‌گرم روزانه
  •  آقايان
    ο  از 19 تا 50 سالگي:1000 ميلي‌گرم روزانه
    ο  از 51 تا 70 سالگي:1200 ميلي‌گرم روزانه
    ο  بيشتر از 70 سالگي:1200 ميلي‌گرم روزانه
  •  خانم‌ها
    ο  از 19 تا 50 سالگي:1000 ميلي‌گرم روزانه
    ο از 51 تا 70 سالگي:1200 ميلي‌گرم روزانه
    ο  بيشتر از 70 سالگي:1200 ميلي‌گرم روزانه
    ο  زنان باردار: 1000 ميلي‌گرم روزانه
    ο  زنان شيرده: 1000 ميلي‌گرم روزانه

مقدار نیاز روزانه ویتامین-د چقدر است؟

نياز روزانه كودكان و بزرگسالان به ويتامين-د، 400 واحد و برای افراد مسن 800 واحد مي‌باشد.

رژيم غذايي متعادل و مناسب چيست؟

تغذيه مناسب نقش مهمي در قدرت و سلامت استخوانها دارد. كلسيم باعث سختي و استحكام استخوانها مي‌گردد به همين دليل بايد از غذاهايي كه سرشار از كلسيم هستند به مقدار كافي استفاده كرد.

شير و فرآورده‌‌هاي آن EMRI


  •  شير (پرچرب، كم‌چرب و بدون چربي) يكي از منابع غني، كلسيم است.
  •  لبنيات مانند ماست و دوغ و پنير و كشك و .... نيز سرشار از كلسيم مي‌باشند.
  •  خوشبختانه فرآورده‌اي كم‌‌چرب هم به اندازة فرآورده‌هاي پرچرب داراي كلسيم مي‌باشند. پس بهتر است از شير كم‌چرب استفاده نماييد.
  •  نوجوانان و بزرگسالان تا 24 سال و زنان شيرده بايد روزانه 3 – 2 سهم (هر سهم معادل يك ليوان) در روز شير بخورند.
  •  در صورت عدم تحمل شير، ماست و پنير و كشك جايگزين‌هاي خوبي هستند. يك ليوان ماست يا دو قطعه پنير (اندازه دو قوطي كبريت) تقريباً معادل يك ليوان شير كلسيم‌ دارند.
  •  در افرادي كه نمي‌تواند از مواد حاوي كلسيم استفاده كنند يا غذاهاي كلسيم‌دار به مقدار كافي نمي‌خورند بايد با تجويز پزشك قرص كلسيم دريافت نمايند.

ويتامين D EMRI


  •  ويتامين D باعث جذب كلسيم از روده و بازجذب مجدد آن توسط كليه‌ها مي‌شود.
  •  ويتامين D در افراد سالم چندين ماه در كبد ذخيره مي‌شود.
  •  ويتامين D مورد نياز بدن از دو منبع تامين مي‌شود، منبع غذايي و تابش آفتاب به پوست.
  •  غذاهاي حاوي ويتامين D ، ماهي‌هاي چرب (ساردين، تن ماهي و....)، جگر و تخم‌مرغ مي‌باشد. در برخي از كشورها به شير و كره گياهی نيز ويتامين D اضافه مي‌شود.
  •  نياز روزانه كودكان و بزرگسالان به ويتامين D 400 واحد و افراد مسن 800 واحد مي‌باشد.
  •  قرص‌هاي ويتامين D براي افرادي كه به آفتاب دسترسي ندارند يا اختلال تغذيه‌اي دارند يا افرادي كه بعلت بيماري كليه‌هايشان قادر به بازجذب مجدد ويتامين D نيست، همچنين براي افراد مسن نيز تجويز مي‌شود.

سبزيها EMRI

روزانه 5 – 3 سهم سبزي بخوريد. یک سهم سبزي شامل ليوان سبزيجات پخته يا 1 ليوان سبزي خام مي‌باشد.

شيريني‌ها

شيريني را به مقدار كم مصرف كنيد، خيلي از آنها در خود چربي دارند. از دسرهايي كه منبع خوب كلسيم هستند و در تركيبات آنها شير يا ماست بكار رفته استفاده كنيد (بستني يا ماست‌هاي ميوه‌اي).

نوشيدني‌ها


  •  استخوانهاي ما علاوه بر كلسيم به ويتامين‌ها، مواد معدني و ساير مواد ديگر نيز دارد. بنابراين يك رژيم مناسب بايد همه گروههاي غذايي را دربرگيرد.
  •  بهتر است دوغ را جايگزين نوشابه نماييد.
  •  مصرف زياد قهوه موجب پوكي استخوان مي‌گردد. در مصرف آن بايد اعتدال را رعايت نماييد.
  •  مصرف چاي كمرنگ براي سلامت استخوان مفيدتر مي‌باشد.


کلمات کلیدی